Povești de succes cu REALTORI® - Daciana Petrov
3 Septembrie 2021
In 29 martie 1994 a deschis prima data usa unei agentii imobiliare din Bucuresti si….. dupa 27 de ani sustine ca inca raspandeste “virusul imobiliarelor” pe oriunde se duce. Avand background de economist, cu specializare in comert exterior si un MBA in marketing, pasiunea ei pentru citit si scris, precum si pentru farmecul caselor de odinioara, au ghidat-o intr-o directie la care nu s-ar fi gandit niciodata: domeniul imobiliar.
Va invitam sa o cunoasteti pe… Daciana, un OM cu o poveste impresionanta!
Spune-ne despre tine si ce te-a determinat sa activezi in domeniul imobiliar?
In liceu visam sa fiu cercetator in botanica, desi mama mea dorea sa devin medic, apoi am schimbat total macazul catre comert exterior, dar lucrand part time inca din primul an de facultate, ca si agent imobiliar. La inceput a fost pentru a-mi suplimenta bugetul alocat pentru facultate, de catre parinti. Apoi a devenit o pasiune de a lucra cu oamenii, de a afla povesti de viata, de a intra in case deosebite, in care nu as fi avut alta ocazie de a intra. Am lucrat dupa terminarea facultatii in doua companii mari, dar nu am renuntat la pasiunea pentru imobiliare. Din 2004 am hotarat ca fac doar imobiliare, asa ca am pornit la drum cu firma mea, pe care am creat-o in timpul programului de master, ce mi-a dat tot suportul necesar sa imi pot administra propria afacere. Am trecut prin perioada de boom imobiliar, prin cea de criza, prin revenire, prin pandemie si iar un inceput de boom si in tot acest timp am invatat un lucru extrem de important: cei ce se adapteaza vremurilor sunt cei care au succes.
Pentru mine, jobul meu sunt eu, jobul este parte din mine, din trairea mea zilnica, fireasca, necesara, producatoare de bucurie si satisfactie. O continua vacanta, plina de adrenalina insa si foarte solicitanta psihic si fizic, dar de care nu te plictisesti niciodata. Jobul ca vacanta! Un titlu de carte, pe care imi doresc sa o public impreuna cu colegul meu, alaturi de care “ne jucam” de-a imobiliarele in fiecare zi. E frumos. Imi place ce fac.
Desi activez de mult timp in domeniu, ultimii 4 ani mi-au adus cele mai mari satisfactii profesionale, datorita investitiei pe care am facut-o in educatie, in modul meu de lucru si in apartenenta la APAIR, intorcand cea mai importanta foaie din CV-ul meu, aceea a definirii mele ca REALTOR®, cu tot ce deriva din asta: comunitate, valori, acces la programe specializate si cursuri de perfectionare.
Din 1 mai 2020 am fondat impreuna cu colegul meu, Vicentiu Duta, agentia Case Vechi, in Bucuresti, exploatand astfel o nisa de piata mai incomoda pentru majoritatea agentilor imobiliari, dar cu un mare potential, pentru orice oras cu istorie.
Care consideri ca sunt provocarile constante ale unui agent imobiliar, in general ?
Daca intrebi pe cineva ce face un agent imobiliar, probabil ca 90% dintre raspunsuri vor fi: vinde case
Poti avea satisfactia unei tranzactii incheiate, dar provocarea este sa fii sigur ca ai un client fericit, ce va tine cartea ta de vizita in teancul de “utile” si te va recomanda ori de cate ori va fi intrebat: Stii un agent imobiliar bun?
Statisticile ne spun ca media de mutare a unei personae intr-o viata este de 3,6 ori ( eu m-am mutat de 19 ori in 30 ani, deci sunt o exceptie 😊). Pot spune ca am reusit sa fac parte din trei tranzactii ale aceleasi familii, in decursul a 15 ani, de fiecare data apeland la serviciile mele, fericiti ca inca “ma ocup” de imobiliare. Nu am o statistica a numarului de tranzactii efectuate in toata cariera mea, sunt la nivelul sutelor, dar am o statistica a clientilor pe viata, pe care ii “mut” in agenda telefonului, la fiecare telefon nou pe care mi-l cumpar.
Ce inseamna in opinia ta dezvoltarea competentelor profesionale si ce avantaje aduce o certificare internationala in domeniul in care activezi?
Nu as fi putut realiza nimic fara sprijinul parintilor mei, inca din copilarie. Mi-aduc aminte ca cel mai mult imi placea sa primesc carti. Am trait printre carti, la noi in casa se citea mult (erau si vremurile de asa natura). Sunt curioasa din fire, de cand ma stiu invat si dupa atatia ani de experienta, fiecare tranzactie imi aduce cate ceva nou.
Invatarea contribuie la adaugarea de valoare in serviciile pe care le oferim clientilor nostri. In acest fel, prin educatie continua, prin participarea la seminarii, cursuri, specializari, prin intalniri intre colegi pentru networking, ne putem dezvolta competente profesionale si putem aduce expertiza si cunoastere in afacerea noastra, in folosul clientilor nostri.
Fara exceptie, cand fac prezentarea de servicii unui client, indiferent ca este venit prin recomandare sau din piata rece, in momentul in care ii explic ce inseamna REALTOR® (ma intreaba inevitabil, oricum, cand vad insigna), cu ce se diferentiaza un REALTOR® de ceilalti agenti, ce specializari am si mai ales ce rezultate am in urma certificarilor obtinute, raspunsul vine firesc: "cand puteti sa va ocupati si de proprietatea mea sau de cererea mea de cumparare? Nu am stiut ca in Romania exista astfel de servicii!" Sau "Ah, ce bine ca exista si aici astfel de profesionisti! Noi suntem obisnuiti cu acest mod de lucru, din Canada, SUA" etc.
O certificare ce atesta specializarea ta in domeniul in care activezi denota in primul rand interesul tau de a te perfectiona, de a oferi expertiza si cunostinte de calitate clientilor pe care ii reprezinti. Clientii simt ca stau de vorba cu un profesionist in care pot avea incredere, care si-a dedicat timp si a investit in educatie, cursuri, perfectionari, pentru a aduce plus valoare unei tranzactii.
Am avut cazuri in care, datorita apartenentei la reteaua internationala de REALTORI®, sa putem recomanda un REALTOR® din alta tara sa se ocupe de investitia unui client care a vandut cu noi si dorea relocare, sau invers: sa primim recomandari de colaborare de la agenti din alte tari, pentru clienti ce doresc sa se mute sau sa investeasca in Romania.
Toate certificarile interne si internationale iti dau sansa de a fi la curent cu evolutia globala a pietei imobiliare, de a fi la curent cu toate noutatile in domeniu, trenduri si tipuri de piete, de a intelege mecanismele de functionare ale acestor piete, de a sti sa “joci” pe o piata a vanzatorilor sau a cumparatorilor, de a te adapta la nevoile in schimbare ale clientilor tai.
Printre cursurile la care ai participat, se numara si RENE (Real Estate Negociation Expert). Ce te-a motivat sa te inscrii?
Specializarea mea de baza din facultate este in tranzactii economice internationale. Visam la acea vreme sa fiu negociator international. Am participat la mai multe cursuri de negociere, in diverse domenii de activitate. Asteptam acest curs pentru a-mi reimprospata cunostintele acumulate de-a lungul anilor, dar si pentru aplicabilitatea lui in real estate. Pe langa aceste motive, m-a atras trainerul si faptul ca acest curs a fost livrat pentru prima data in limba romana, cu exemple din piata noastra. Dupa curs, motivatia a crescut si pot spune ca este unul dintre cursurile cu cel mai mare impact in modul de a interactiona cu clientii mei.
Care ti s-a parut cea mai utila si valoroasa informatie la care ai avut acces in cadrul cursului? Ce ai aplicat şi implementat concret ca urmare a parcurgerii cursului RENE?
Negocierea incepe de la primul salut! Pentru a sti cum sa treci prin cele 4 faze ale unei negocieri – pregatirea, schimbul de informatii, negocierea propriu zisa si incheierea tranzactiei, ai nevoie sa cunosti tipurile de caractere/negociatori si tipul tau de caracter, astfel incat sa poti identifica punctele comune si pe cele nevralgice de pe traseul tranzactiei.
Poate ca cea mai folositoare informatie din acest curs a fost cea legata de aceste tipologii. Jocurile de rol au fost extrem de eficiente si au fixat informatia primita, astfel incat, dupa finalizarea acestui curs, am capatat reflexul de a analiza tipul de caracter al persoanelor cu care interactionez, in raport cu tipul meu de caracter, iar rezultatele sunt fantastice!
Atragem ceea ce suntem, asa se spune. In urma acestui curs am inteles de ce mai toti clientii mei imi seamana😊. Provocarea pe care am acceptat-o dupa curs a fost sa lucrez cu clienti cu caractere opuse mie, pentru a-mi dezvolta abilitatea de a negocia si de a reusi in negociere, intelegand perspectiva acestora asupra tranzactiei. Intamplarea a facut ca tocmai in acea perioada sa lucrez cu un client ce mie mi se parea extrem de dificil. Analizandu-ma pe mine si apoi descoperind caracterul total opus al clientului meu, am inteles ca nu livram la nivelul asteptarilor lui, in acest fel rezultatul nu era cel scontat. Am descoperit ca stilul dumnealui era unui analitic si am inceput sa ii ofer ceea se se astepta dansul sa primeasca in procesul de deservire: statistici clare ale evolutiei pietei pe segmentul proprietatii sale, informatii precise cu privire la toate vanzarile similare din zona, in decursul ultimului an, cu accent pe date, zile de stat in piata, pret de vanzare. In faza de deservire a contractului, am ales sa ii transmit rapoarte de activitate la doua-trei zile (proprietatea era una cu cerere foarte mare si prin urmare, multe lead-uri si vizionari), lista cu clientii ce vizitau proprietatea, sub forma de tabel, inclusiv ofertele primite, astfel incat acesta sa se simta confortabil avand in permanenta informatii si date pe care sa le poata analiza. Ca urmare a acestui mod de lucru, am reusit sa finalizam tranzactia cu succes, dumnealui fiind foarte multumit de felul in care a fost reprezentat.
Identificarea tipului de negociator, precum si tacticile si contrele folosite in procesul de negociere sunt perfect expuse in cadrul cursului si exemplificate prin jocuri de rol, astfel incat intelegerea si asimilarea lor mi s-a parut extrem de facila.
Globalizarea este un fenomen declansat in urma cu zeci de ani, tot mai pregnant in ultimul deceniu. O buna cunoastere a stilurilor de negociere in diverse culturi, a intelegerii stilurilor de comunicare non-verbala sau prin sunete, a tipului de negociator sunt elemente ce sunt detaliat prezentate, ultimul modul al cursului cuprinzand studii de caz pe care cursantii le pot rezolva prin jocuri de rol, pentru fixarea cunostintelor.
Un curs exceptional, plin de informatii utile, cu aplicabilitate maxima, livrat in limba romana de traineri cu experienta tranzactionala de performanta. Pe mine m-a ajutat sa umplu niste lacune pe care le aveam de mult timp!
Cum aduce valoare experientei tale ca profesionist in imobiliare un program international de certificare? Te-au ajutat in vreun fel acreditarile obtinute?
Motivatia mea de a ma perfectiona a venit o data cu decizia de a lucra numai in sistem de reprezentare a unei singure parti intr-o tranzactie. Tranzitia a fost una destul de brusca, ca si mod de lucru, desi luarea deciziei a durat cam 2 ani. Mi-am dat seama ca desi imi doream sa lucrez conform Codului Etic al oricarui REALTOR®, imi lipsea un mod de lucru, instrumente concrete si strategii de negociere si prezentare a serviciilor pe care urma sa le livrez si doream ca toate acestea sa fie oferite la un standard cat mai inalt catre clientii pe care urma sa ii reprezint.
Motivationalul meu a fost colegul Dan Negulescu (nu cred ca are nevoie de prezentare, sic!), cand la un eveniment online am vazut pe burtiera emisiunii insirate tot felul de acronime : SRS, ABR, RENE, C-RETS, CIPS etc. In ultimul an cred ca am participat la toate cursurile internationale si toate workshop-urile organizare de APAIR in colaborare cu NAR prin REBI Institute si REBAC si la finalul acestui maraton, am adaugat trei certificari internationale: SRS, ABR si RENE.
Cum m-au ajutat aceste acreditari? M-au condus catre “next level in real estate”, prin plus valoarea oferita clientilor pe care ii reprezint. Satisfactiile? Maxime. Ma indrept catre precizia chirurgului cand are bisturiul in mana. Rata de inchidere a listingurilor mele a crescut simtitor, feedback-urile clientilor sunt din ce in ce mai bune, tranzactiile se desfasoara intr-un ritm mult mai relaxat si previzibil.
Participarea constanta si continua la cursuri si seminarii dedicate activitatii noastre, contribuie la adaptarea rapida la schimbarile de piata sau de tehnologii, putand fi mereu la dispozitia clientilor nostri cu informatii valoroase si actuale ce pot influenta major beneficiile unei tranzactii, care pentru noi, agentii, are caracter repetitiv, dar pentru un client poate reprezenta un eveniment major din viata. De care ar trebui sa isi aduca aminte cu placere.
Care este plus valoarea pe care o aduce in activitatea ta apartenenta la o asociatie profesionala de profil si cum te-a ajutat pe tine ca profesionist, apartenenta la APAIR si implicit titulatura de REALTOR?
Deja am scris mult 😊. Dar cand vine vorba de APAIR si de insigna de REALTOR® pot spune ca daca imi uit insigna acasa, parca nu imi merge asa de bine ca atunci cand o am la rever.😊
Apartenenta la o comunitate, in care se impartasesc aceleasi valori si principii este ca o gura de aer proaspat intr-un mediu poluat! Si nu exagerez. Am rasuflat usurata dupa ce in ani de cautari, de “acel ceva” care sa ma faca sa ma simt ca pestele in apa, am gasit o mana de oameni in APAIR, care voluntari fiind, luptau pentru #olumeimobiliaramaibuna (nu pot sa scriu altfel decat cu hashtag Ileana Preda). Am incercat sa ofer cat mai multe sanse clientilor mei, incercand sa colaborez cat mai mult cu colegi din piata, dar nu gaseam la celalalt capat raspunsul intrebarilor mele. Acum mi se raspunde aproape intotdeauna: prezent, in limba pe care o inteleg si o apreciez!
Articol scris in colaborare cu Daciana Petrov, REALTOR®